Ο ΚΥΡΙΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΟΤΙ ΜΕΙΩΣΕ ΤΗΣ ΔΑΠΑΝΕΣ ΤΗΣ ΝΔ ΚΑΙ ΣΥΝΔΡΑΜΟΥΝ ΟΙ ΨΗΦΟΦΟΡΟΙ ΤΟΥ ΜΕ ΕΤΗΣΙΕΣ ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΚΟΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ. ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΔΑΝΕΙΟΔΟΤΗΣΗΣ ΑΛΛΑ ΛΕΕΙ. ΘΑ ΑΝΑΦΕΡΩ ΜΕΡΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΕΔΩ ΔΙΟΤΙ ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ ΕΙΝΑΙ 1.008 ΣΕΛΙΔΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΔΑΝΕΙΩΝ, ΠΟΣΑ, ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΣ ΚΑΙ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ.
ΝΑ ΣΗΜΕΙΩΣΩ ΕΠΙΣΗΣ ΠΩΣ ΟΙ ΚΡΑΤΙΚΕΣ ΕΝΙΣΧΗΣΕΙΣ ΒΓΑΙΝΟΥΝ ΒΑΣΗ ΠΟΣΟΣΤΟΥ ΠΟΥ ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΕΝΑ ΚΟΜΜΑ ΣΕ ΕΘΝΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ.
ΠΟΡΙΣΜΑ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΔΑΝΕΙΟΔΟΤΗΣΗΣ ΚΟΜΜΑΤΩΝ 2017
Ακόµη και µετά τη δήλωση του τότε πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου στο Καστελόριζο ότι η χώρα ουσιαστικά «πτώχευσε», κι ενώ επιβάλλεται ήδη περιοριστική πιστωτική και πιστοδοτική πολιτική του τραπεζικού συστήµατος και στη χώρα µας, εντούτοις συνεχίζεται η αθρόα δανειοδότηση των επιχειρήσεων των ΜΜΕ αλλά και των κοµµάτων. Εύλογα ανακύπτει το ερώτηµα γιατί παραβιάστηκε η
αναγγελθείσα περιοριστική πιστοδοτική πολιτική των τραπεζών, που ίσχυσε για όλους τους υποψήφιους δανειολήπτες, εµπόρους και επιχειρηµατίες στη χώρα µας, εκτός των κοµµάτων και των επιχειρήσεων των ΜΜΕ;
Τα πολιτικά κόµµατα αποκτούν από την ίδρυσή τους νοµική προσωπικότητα για την εκπλήρωση της συνταγµατικής τους αποστολής, διαθέτουν ικανότητα δικαίου και είναι φορείς δικαιωµάτων και υποχρεώσεων. Η αντιµετώπιση των λειτουργικών ή των εκλογικών τους αναγκών απαιτεί την αναζήτηση χρηµάτων και για την εξεύρεσή τους µπορούν, µεταξύ άλλων,να προσφύγουν σε τραπεζικό δανεισµό.
Υποχρεούνται όµως να προσφέρουν και οι πιστωτές τους οφείλουν να απαιτήσουν την παροχή εγγυήσεων στο ύψος της δανειοδότησης. Όµως, τα δύο µεγάλα κόµµατα εξουσίας, ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, δε διέθεταν και δε διαθέτουν µέχρι σήµερα κινητή και ακίνητη περιουσία, τουλάχιστον τέτοια και τόση ώστε να επαρκεί για να εγγυηθεί τη λήψη δανείου στο ποσό που επέβαλαν οι πραγµατικές τους ανάγκες. Διατηρούν όµως την προσδοκία της ετήσιας τακτικής κρατικής χρηµατοδότησης και της
οικονοµικής ενίσχυσης για ερευνητικούς και επιµορφωτικούς σκοπούς. Οι δικαιούχοι τους λαµβάνουν ποσό ανάλογο προς την εκλογική τους δύναµη, σε ύψος που υπολογίζεται ως ποσοστό των εκτιµώµενων τακτικών εσόδων του κρατικού προϋπολογισµού του αντίστοιχου οικονοµικού έτους. Η τότε ευρεία αποδοχή της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ στις τάξεις του εκλογικού σώµατος δηµιούργησε την εντύπωση ότι τα δεδοµένα, εκλογικά και οικονοµικά, δεν πρόκειται να µεταβληθούν σηµαντικά ή
δραµατικά τα επόµενα χρόνια. Η προσδοκία εκ µέρους των ανωτέρω κοµµάτων για διατήρηση και αύξηση των εκλογικών τους ποσοστών και συνεπώς συνέχισης λήψης αντίστοιχης κρατικής χρηµατοδότησης, τους οδήγησε σε εκχώρηση και ενεχυρίαση µελλοντικών και στην πραγµατικότητα, όπως αποδείχθηκε εν τέλει αβέβαιων κρατικών χρηµατοδοτήσεων, ως εγγύηση για τη σύναψη δανειακών συµβάσεων. Όπως γίνεται αντιληπτό, δεν ήταν αντικειµενικά δυνατό να εκτιµηθεί εκ των
προτέρων το ύψος της κρατικής χρηµατοδότησης που υπερέβαινε τη βουλευτική περίοδο εντός της οποίας αναλαµβανόταν η σχετική υποχρέωση και, γι’ αυτό, το ενδεχόµενο η προσδοκία να αποστεί από την πραγµατική καταβολή δε µπορούσε να αποκλειστεί. Μοιραία µε τέτοιο τρόπο και σε τέτοιο ύψος οικονοµική δέσµευση των πολιτικών κοµµάτων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ έπρεπε να θεωρείται αµφίβολης αξίας.
Γι’ αυτό και χαρακτηρίζονται «δανεικά και αγύριστα».
Σε κάθε περίπτωση παραµένει ερευνητέα η στάση των εκπροσώπων των τραπεζών. Για την υπογραφή των δανειακών συµβάσεων δέχθηκαν ως εγγύηση την εκχώρηση προσδοκίας στην κρατική χρηµατοδότηση, δηλαδή µελλοντικό περιουσιακό στοιχείο, το οποίο δεν ήταν ενεστώς κατά την ανάληψη των χρηµάτων. Η εκχώρηση µελλοντικής απαίτησης έναντι του κράτους για χρόνο και ποσό όχι απλώς απροσδιόριστα αλλά και δυσπροσδιόριστα δε φαίνεται να αποτελεί επαρκή εγγύηση, τουλάχιστον τέτοια που να διασφαλίσει κατά τρόπο απόλυτο και πλήρη τα συµφέροντα των πιστωτών. Μάλιστα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι τα κόµµατα της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ προέβαιναν στην ταυτόχρονη εκχώρηση της κρατικής χρηµατοδότησης των ιδίων ετών σε περισσότερες της µίας τράπεζας, παρά την έγγραφη κάθε φορά διαβεβαίωση ότι ούτε έχουν προβεί ούτε θα προβούν σε µία τέτοια παράλληλη εκχώρηση, διαβεβαιώσεις που, κατά τα φαινόµενα, γίνονταν αποδεκτές από τις πιστώτριες τράπεζες χωρίς διασταύρωση και πολύ πιθανόν εν γνώσει της αναλήθειάς τους, όπως επιχειρείται να ανιχνευτεί στη συνέχεια. Αλλαγές σε πρόσωπα στην κοµµατική ηγεσία, τροποποίηση του ισχύοντος δικαίου ή µεταβολές στις επιλογές του εκλογικού σώµατος, ακόµα και διασπάσεις, συγχωνεύσεις κοµµάτων κλπ, θα µπορούσαν, κάθε µία από µόνη της αλλά και
σωρευτικά, να ανατρέψουν τα δεδοµένα της συµφωνίας, να αποµειώσουν έως εξαφανίσεως την παρασχεθείσα εγγύηση και τελικά να φέρουν τις τράπεζες αντιµέτωπες µε απρόβλεπτες εξελίξεις που θα υπονόµευαν τα συµφέροντά τους.
Στη συνέχεια υπήρξε έρευνα του οικονοµικού εισαγγελέα προκειµένου να διαπιστωθεί αν τελέστηκε το αδίκηµα της απιστίας από στελέχη των τραπεζών.
Τις ευθύνες τους ανέδειξε καταρχήν, έστω και όψιµα είναι η αλήθεια, απόρρητη έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδας το 2013.
Σε αυτήν την έρευνα εντοπίζεται η αδυναμία της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ να ανταποκριθούν στις ανειληµµένες υποχρεώσεις τους, παρά το γεγονός ότι είχαν εκχωρήσει την προσδοκία κρατικής χρηματοδότησης έως και το 2020!
Η έρευνα του Οικονοµικού Εισαγγελέα κατέληξε στη σύνταξη έκθεσης του βοηθού του εισαγγελέα Καλούδη, ο οποίος πρότεινε την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος τραπεζικών στελεχών που χορήγησαν τα δάνεια προς τα δύο αυτά κόµµατα και σε βάρος των οικονομικών υπευθύνων των κοµµάτων αυτών.
Η πορισµατική έκθεση Καλούδη και ιδίως ο τρόπος µε τον οποίο τέθηκε στο Αρχείο, αξιολογείται ειδικότερα στη συνέχεια.
Στο σηµείο αυτό γίνεται εισαγωγική αναφορά στα γεγονότα που συγκροτούντο εν λόγω πορισµατικό εισαγγελικό κείµενο-πρόταση και ιδίως ο τρόπος µε τον οποίο επιχειρήθηκε να παρακαμφθεί κα να αχρηστευθεί.
Το σφοδρό ενδεχόµενο, που άγγιζε τα όρια της βεβαιότητας, να διωχθούν ποινικά οι διοικήσεις κρατικών και ιδιωτικών τραπεζών εξαιτίας των δανείων προς τα κόµµατα που δε συγκέντρωναν τις νόµιµες προϋποθέσεις επιχειρήθηκε αιφνιδιαστικά να αντιµετωπιστεί µε νοµοθετική ρύθµιση, προκειµένου να διασφαλιστεί ότι θα απαλλαγούν τα µέλη τους από κάθε ευθύνη.
Αυτή η συζήτηση λαµβάνει ιδιαίτερη σηµασία αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι σήµερα τα δύο αυτά κόµµατα, ΝΔ και ΠΑΣΟΚ οφείλουν περισσότερα από 400 εκατοµµύρια ευρώ, δεν έχουν καταβάλει ούτε ευρώ από το Φθινόπωρο του 2011, τα δάνειά τους έχουν καταγγελθεί από τις δανείστριες τράπεζες και εν τοις πράγµασι έχουν περιέλθει σε πλήρη αδυναµία να καταβάλουν το ελάχιστο χρηµατικό ποσό έναντι των οφειλών τους. Υπ’ αυτήν την έννοια, οι εκτιµήσεις και οι προτάσεις ουσίας του πορισµατικού κειµένου του εισαγγελέα Καλούδη δικαιώθηκαν. Ουσιαστικά ΝΔ και ΠΑΣΟΚ είναι κόµµατα σε κατάσταση οικονοµικής χρεοκοπίας.
Ο δανεισµός κοµµάτων και ΜΜΕ, µε τους όρους που γινόταν, υπήρξε ζήτημα κατ’ εξοχήν πολιτικό και ως τέτοιο πρέπει ν’ αντιμετωπίζεται. Ο υπερδανεισµός αλλά και η εν δυνάμει οικονομική χρεοκοπία ενός πολιτικού κόµµατος έχει εντελώς διαφορετικές συνέπειες στην εθνική ζωή από το κλείσιμο µιας επιχείρησης. Ειδικά τα πολιτικά κόµµατα όταν καλούνται να διαχειριστούν χρήµατα των Ελλήνων
φορολογουμένων, οφείλουν να είναι κατά πολύ τακτικότερα στην καταγραφή της διάθεσης των ποσών που τους χορηγούνται και απείρως προσεκτικότερα στα ζητήµατα διασπάθισης. Τα πολιτικά κόµµατα είναι υποχρεωµένα να µην µετέρχονται οποιουδήποτε από τα αγοραία τεχνάσµατα προκειµένου να καλύψουν αδιαφανείς συµφωνίες, υπόγειες διασυνδέσεις, «σκοτεινούς» αποστολείς ή και αποδέκτες του δηµόσιου χρήµατος. Πρόκειται για καθήκον που τους επιβάλλεται εκ του συνταγµατικού τους ρόλου. Σε αντίθετη περίπτωση, όταν δηλαδή τα οικονοµικά τους καλύπτονται από σκοτεινά παραπετάσµατα, είναι όχι δυσπρόσιτα, αλλά απρόσιτα, ακόµα και για τα ενεργά κοµµατικά µέλη (όπως χαρακτηριστικά είπε ο Πέτρος
Λάµπρου) και απαξιώνονται στα µάτια της κοινής γνώµης. Κατ’ επέκταση, πλήττεται
η λειτουργία του δηµοκρατικού πολιτεύµατος.
Ο κ. Πανταλάκης στην κατάθεσή του, µας γνωστοποίησε ότι τα δάνεια των κοµµάτων αντιμετωπίζονταν ωσάν να έχουν εγγύηση Δημοσίου, και για το λόγο αυτό, δεν λαμβάνονταν υπόψιν τυχόν αθετήσεις χρέους, και παραλείψεις
Αγωγές ΑΤΕ και Πειραιώς κατά Ν.Δ.
Το δικόγραφο της αγωγής της ΑΤΕ κατά του Ελληνικού Δημοσίου, της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ κατατέθηκε ενώπιον του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών στις 6/7/2012 και η συζήτησή της προσδιορίσθηκε για τη δικάσιμο της 19/3/2015. Αίτημα της αγωγής είναι η καταδίκη στην καταβολή των εκχωρημένων ποσών των κρατικών χορηγήσεων των ετών 2011 (δ δόση) και 2012 (α και β δόση), οι οποίες χαρακτηρίσθηκαν ως ακατάσχετες και ανεκχώρητες δυνάµει του άρ. 43 παρ. 4 του ν.
4071/2012. Οι επίδικες κρατικές επιχορηγήσεις είχαν εκχωρηθεί µε Συμβάσεις που έχει συνάψει το κόµµα της Νέας Δημοκρατίας. Οι επίδικες εκχωρηθείσες στην Τράπεζα απαιτήσεις αφορούν στην οικονομική ενίσχυση του έτους 2011 (δ’ τρίμηνο) όπως αυτή κατανεμήθηκε στα εναγόμενα σωματεία µε την υπ’ αριθµόν17023/30.04.2012 Κοινή Υπουργική Απόφαση και στην οικονομική ενίσχυση του
έτους 2012 (α’ και β’ τριμήνου), όπως αυτή κατανεμήθηκε στα εναγόμενα σωματεία µε τις υπ’ αριθμόν 10227/19.03.2012 και τις υπ’ αριθμόν 17210/02.05.2012 Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις.
Οι ανωτέρω απαιτήσεις κατέστησαν άμεσα ληξιπρόθεσμες και απαιτητές και η είσπραξή τους απολύτως απαραίτητη για την τράπεζα προκειμένου να ικανοποιηθεί η εκκρεμής και ανεξόφλητη απαίτησή της σε βάρος των δύο εναγόμενων σωματείων (πολιτικών κοµµάτων) τα οποία σηµειωτέον, δεν διαθέτουν άλλα άμεσα ρευστοποιήσιμα περιουσιακά στοιχεία.
Η Τράπεζα ως δικαιούχος των ανωτέρω απαιτήσεων, και κατόπιν αναγγελίας στις αρμόδιες αρχές, αξίωσε µε αλλεπάλληλες οχλήσεις προς το Ελληνικό Δημόσιο την πλήρη εκπλήρωση της συμβατικής υποχρέωσής του, δηλαδή την σύμπραξή του στην εκ µέρους της τράπεζας είσπραξης των ως άνω εκχωρημένων απαιτήσεων.
Περαιτέρω, δε, η τράπεζα απέστειλε το από 12.04.2012 εξώδικο δήλωσής της, µε το οποίο καλούσε το Ελληνικό Δημόσιο (πρώτο εναγόμενο) να καταβάλει στην Τράπεζα τα ανωτέρω ποσά (δηλαδή την επόμενη µέρα - 11/4/2012 - ψήφισης της διάταξης - 43 παρ. 4 ν. 4071/12).
Αγωγή Πειραιώς κατά Νέας Δηµοκρατίας
Η απαίτηση της Τράπεζας Πειραιώς κατά του πολιτικού κόµµατος της Νέας Δημοκρατίας που απορρέει από την δανειακή σύµβαση 337/10.10.2000 και τις πρόσθετες σε αυτή πράξεις µε την ΑΤΕ ανέρχεται στο ποσό των 172.821.231,23€.
Η Τράπεζα περιορίζει την απαίτησή της αυτή στο ποσό των 111.569.285,23€. Ερωτηματικά γεννώνται µε την απόφαση αυτήν: Αν λήφθηκε νόµιµα και γιατί.
ΠΟΛΛΑΠΛΕΣ ΕΚΧΩΡΗΣΕΙΣ
ΑΤΤΙCA
Στη σύμβαση εκχώρησης – ενεχύρασης απαίτησης µε ημερομηνία 2/11/2011αναφέρεται:
1. Στον όρο υπό (2) ότι, προς εξασφάλιση του πιστοδοτούμενου ποσού που προβλέπεται στην σύμβαση πιστοδότησης µε αριθμό 812/2-12-2011, «ο εκχωρητής – ενεχυράζων εκχωρεί λόγω ενεχύρου στην «Τράπεζα» που αποδέχεται, ποσό δύο εκατοµµυρίων διακοσίων χιλιάδων (€2.200.000) ευρώ από την απαίτησή του κατά του Ελληνικού Δηµοσίου που απορρέει από την κρατική τακτική χρηματοδότηση και την οικονομική ενίσχυση για ερευνητικούς και επιμορφωτικούς σκοπούς των ετών 2013 και 2014 σύμφωνα µε τις διατάξεις των άρθρων 1,2,3 και 4 του Ν. 3023/2002.
2. Στον όρο υπό (3) ότι, «λόγω της εκχώρησης – ενεχύρασης αυτής, επί της πιο πάνω απαιτήσεως, η (ΝΔ) «εκχωρητής – ενεχυράζων» συνεκχωρεί, ενεχυριάζει και µεταβιβάζει στην «Τράπεζα», που αποδέχεται, και όλα τα σχετικά δικαιώματά του, προσωπικά και πραγµατικά και τις σχετικές αγωγές και υπόσχεται και εγγυάται την εκχωρούµενη – ενεχυραζόµενη απαίτηση, ελεύθερη από κάθε ενοχικό και
εµπράγµατο βάρος, άλλη ενεχύραση, εκχώρηση, συμψηφισμό, ένσταση, προσβολή, απαίτηση τρίτου, κατάσχεση ή οποιαδήποτε δέσμευση.
ΑΤΕbank
Στη σύµβαση εκχώρησης – ενεχύρασης απαίτησης µε ημερομηνία 11/09/2009
αναφέρεται :
Στον όρο υπό (2) ότι «Ο οφειλέτης – ενεχυριάζων στα πλαίσια του Ν. 3023/2002, δικαιούται να λάβει από το Ελληνικό Δημόσιο τα έτη 2010 έως και 2013, οικονομική ενίσχυση για ερευνητικούς και επιμορφωτικούς σκοπούς συνολικού ποσού €9.380.000) καθώς και τις τακτικές κρατικές χρηματοδοτήσεις των ετών 2010 έως και 2013 συνολικού ποσού €95.760.000. Στον όρο υπό (3) ότι ««Συνεπεία της παραπάνω εκχώρησης και ενεχυρίασης της απαίτησης, ο οφειλέτης εκχωρεί στην Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος Α.Ε. και όλα τα σχετικά δικαιώματά του και υπόσχεται την ενεχυριαζόµενη απαίτηση, ελεύθερη από κάθε άλλη ενεχυρίαση – εκχώρηση συμψηφισμό ή απαίτηση τρίτου ή κατάσχεση.
Στη σύβαση εκχώρησης – ενεχύρασης απαίτησης µε ηµεροµηνία 28/3/2011αναφέρεται:
Στον όρο υπό (2) ότι «Ο οφειλέτης – ενεχυριάζων στα πλαίσια του Ν. 3023/2002, δικαιούται να λάβει από το Ελληνικό Δημόσιο τα έτη δύο χιλιάδες δεκατέσσερα (2014), δύο χιλιάδες δέκα έξι (2016), δύο χιλιάδες δεκαεπτά (2017) και δύο χιλιάδες δέκα οχτώ (2018), τακτική ετήσια κρατική χρηματοδότηση καθώς και οικονομική ενίσχυση για ερευνητικούς και ερευνητικούς σκοπούς.
Στον όρο υπό (3) ότι «Συνεπεία της παραπάνω εκχώρησης και ενεχυρίασης της απαίτησης, ο οφειλέτης εκχωρεί στην Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος Α.Ε. και όλα τα
σχετικά δικαιώματά του και υπόσχεται την ενεχυριαζόµενη απαίτηση, ελεύθερη από κάθε άλλη ενεχυρίαση – εκχώρηση συμψηφισμό ή απαίτηση τρίτου ή κατάσχεση.
Σύμβαση µε Αγροτική Τράπεζα ημερομηνίας 27/7/2010 και αριθμό 337 περιλαμβάνει τον εξής όρο:
Υπό (η) όρος: συμφωνείται η µη εκχώρηση σε τρίτους των κρατικών χρηματοδοτήσεων και οικονομικών ενισχύσεων για λειτουργικές δαπάνες και ερευνητικούς και επιμορφωτικούς σκοπούς που θα λάβει το κόµµα τα έτη 2019 και 2020 επειδή µε αυτές θα καλύπτεται η πίστωση των τριάντα τεσσάρων εκατοµµυρίων (34.000.000) ευρώ του έτους 2017.
ΕΘΝΙΚΗ
Σύμβαση ενεχυρίασης απαίτησης ημερομηνίας 20/12/2010 και αριθμό 9747073836 αναφέρει ως πρώτο όρο:
Ότι η συνίσταται ενέχυρο επί της απαίτησης του ενεχυραστή (Εθνική) κατά του παραπάνω οφειλέτη (ΝΔ), για µέρος της τακτικής κρατικής επιχορήγησης έτους 2019 εκ ποσού ΕΥΡΩ 5.000.000,00 (ΠΕΝΤΕ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ) καθώς και µέρους της τακτικής επιχορήγησης εκ ποσού των ΕΥΡΩ 4.000.000 έτους 2020 στο πλαίσιο του ν.3023/25.06.2002 (ΦΕΚ 146/Α’/25.06.2002).
Επίσης η σύμβαση στον πρώτο όρο περιέχει εγγύηση του οφειλέτη (ΝΔ) ως εξής:
«υπόσχεται ότι η ενεχυραζόµενη απαίτησή του είναι ελεύθερη από κάθε άλλη ενεχύραση, εκχώρηση, συμψηφισμό ή απαίτηση τρίτου ή κατάσχεση».
EUROBANK
Σύμβαση ενεχυρίασης απαίτησης µε την EUROBANK προς εξασφάλιση του πιστοδοτούμενου ποσού που απορρέει από σύµβαση πίστωσης µε την τράπεζα µε αριθµό (σύµβασης) 1353/19.11/2010, αναφέρει τα εξής:
Στο άρθρο 2 «Προς εξασφάλιση των απαιτήσεων ο ενεχυράζων εκχωρεί λόγω ενεχύρου <..> κάθε απαίτησή του µέχρι του ποσού των ΕΥΡΩ τριών εκατοµµυρίων (€3.000.000) κατά του Ελληνικού Δηµοσίου από την κρατική χρηματοδότηση για το έτος 2019.
Επίσης στο άρθρο 4 «Ο ενεχυράζων συνεκχωρεί και µεταβιβάζει στην τράπεζα από σήµερα ανεπιφυλάκτως και όλα τα σχετικά δικαιώματά του, προσωπικά και πραγματικά και τις σχετικές αγωγές και υπόσχεται τις ανωτέρων απαιτήσεις του ελεύθερες από κάθε άλλη εκχώρηση, ενεχυρίαση, συμψηφισμό, ή απαίτηση τρίτου ή κατάσχεση.
Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΔΑΝΕΙΟΥ ΤΗΣ ΝΔ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
Κατά τη διάρκεια των εργασιών της Επιτροπής και µε αφορµή ερωτήσεις που έγιναν προς τον εκπρόσωπο της Τράπεζας Αττικής, ανέκυψε ζήτηµα µε την υπ' αριθµ. 812/02-11-2011 δανειακή σύµβαση µεταξύ της Τράπεζας Αττικής και του κόµµατος της Νέας Δηµοκρατίας.
Συγκεκριµένα, προέκυψε ότι προς εξασφάλιση της απαίτησης της Τράπεζας Αττικής
από το εν λόγω δάνειο ύψους 2.000.000€ και προς ασφάλειά της, η ΝΔ εκχώρησε στην Αττικής την κρατική χρηµατοδότηση τακτική και επιµορφωτική των ετών 2013 και 2014. Η σχετική σύµβαση εκχώρησης υπογράφηκε στις 2-11-2011. Σύµφωνα µε τον 3ο όρο αυτής της σύµβασης εκχώρησης, η ΝΔ υπόσχεται και εγγυάται την εκχωρούµενη – ενεχυραζόµενη απαίτηση ελεύθερη από κάθε ενοχικό
και εµπράγµατο βάρος, άλλη ενεχύραση, εκχώρηση, συµψηφισµό κλπ. Επίσης, µε τον επόµενο (4ο) όρο η ΝΔ βεβαίωνε ότι η εν λόγω εκχωρούµενη απαίτηση δεν έχει εκχωρηθεί ή ενεχυραστεί σε τρίτο.
Πλην όµως, αυτή η δήλωση δεν είναι ειλικρινής, καθ' όσον, όπως προέκυψε,
ειδικότερα, οι χρηµατοδοτήσεις της των συγκεκριµένων ετών 2013-2014 είχαν ήδη
εκχωρηθεί εξ ολοκλήρου:
α) µε την από 11/09/2009 σύµβαση εκχώρησης απαίτησης, λόγω ενεχύρου που είχε συναφθεί µεταξύ του κόµµατος της ΝΔ και της ΑΤΕ, η ΝΔ , εκπροσωπούµενη από τον τότε οικονοµικό της υπεύθυνο Μενέλαο Δασκαλάκη, που ενήργησε ως πληρεξούσιος του νοµίµου εκπροσώπου του κόµµατος, δυνάµει του υπ' αριθµ. 7677/20-12-2006 πληρεξουσίου του συµβολαιογράφου Αθηνών, Κωνσταντίνου
Λάρδα – Ζαγορίτη, είχε ενεχυριάσει ολόκληρη την απαίτηση του κόµµατος από την τακτική επιχορήγηση των ετών 2010, 2011, 2012 και 2013, καθώς και ολόκληρη την οικονοµική ενίσχυση για ερευνητικούς και επιµορφωτικούς σκοπούς των ίδιων ετών 2010, 2011, 2012 και 2013.
β) Οµοίως και η απαίτηση της ΝΔ στην χρηµατοδότηση (τακτική και επιµορφωτική) του 2014 είχε ήδη εκχωρηθεί µε την από 28/03/2011 σύµβαση εκχώρησης απαίτησης λόγω ενεχύρου και προς ασφάλεια της υπ' αριθµ. 337/10-10-2000 σύµβασης πίστωσης, ποσού 30.814.380€, που µε πρόσθετες πράξεις αυξήθηκε στα 102.400.000 ευρώ. Και στις δύο προαναφερθείσες συµβάσεις η ΑΤΕ προσδιορίζεται ως η µόνη πουδικαιούται να εισπράττει τα ποσά αυτά. Συνεπώς, γεννώνται ερωτηµατικά που γίνονται περισσότερο επιτακτικά λόγω της θεσµικής ιδιότητας του δανειολήπτη, που, ασφαλώς, επιβάλλει πριν απ' όλα διαφάνεια και καθαρότητα στις συναλλαγές του:
1) Όταν στις 18/10/2011 ο Γενικός Διευθυντής της ΝΔ, Αθανάσιος Σκορδάς, ενεργώντας και εκείνος ως ο εκπρόσωπός των κατά το καταστατικό του κόµµατος νοµίµων οργάνων Διοίκησής του, παρείχε τη διαβεβαίωση ότι η υπό κατάρτιση δανειακή σύµβαση της ΝΔ µε την Αττικής θα διασφαλιζόταν µε εκχώρηση µέρους της κρατικής χρηµατοδότησης 2013-2014 “ως δεύτερη απαίτηση µετά την Α.Τ.Ε. προς την οποία έχουν εκχωρηθεί 12.000.000€ για κάθε έτος”. (Η διατύπωση είναι από την
από 18-10-2011 επιστολή που προσκόµισε στην Επιτροπή το µέλος της, Μαυρουδή Βορίδη), πιθανόν εψεύδετο. Στο βαθµό που η δήλωση αυτή συνετέλεσε στο να ληφθεί η απόφαση από τα αρµόδια όργανα της Τράπεζας για τη χορήγηση του δανείου, πρόκειται περί κακουργηµατικής απάτης.
2)Το αδίκηµα της κακουργηµατικής ψευδούς βεβαιώσεως, τελέσθηκε ενδεχοµένως και όταν στις 2-11-2011κατά την υπογραφή της σύµβασης εκχώρησης ο αυτός αντιπρόσωπος της ΝΔ δήλωνε ότι η απαίτηση του κόµµατος επί της κρατικής επιχορήγησης των ετών 2012-2013 είναι ελεύθερη από βάρη εµπράγµατα και ενοχικά.
Στην περίπτωση αυτή, όμως, που, επαναλαμβάνουμε, χρήζει περαιτέρω διερεύνησης, υπήρξαν και άλλα γκρίζα σημεία:
Η τότε Διοίκηση της τράπεζας Αττικής δεν εξέτασε την βασιμότητα της δήλωσης ότι, πλην ποσού 12.000.000€ για κάθε έτος τα ποσά των 2013 και 2014 δεν είχαν εκχωρηθεί, και έτσι δεν µερίµνησε να πληροφορηθεί εάν η προαναφερόμενη δήλωση ήταν ή όχι αληθής.
Από την αλληλογραφία που τέθηκε υπ' όψιν της επιτροπής, προέκυψε ακόμη ότι στις 7.11.2011, ήτοι µετά τη σύναψη της σύμβασης δανείου και εκχώρησης της ΝΔ µε την Αττικής, πιθανόν από µεθύστερες πληροφορίες, η ΑΤΤΙΚΗΣ στέλνει επιστολή προς το Υπουργείο Οικονομικών (Νοµικό Συµβούλιο του Κράτους) µε την οποία ζητάει να της βεβαιωθεί :
α. ότι η απαίτηση από την κρατική χρηματοδότηση των ετών 2013-2014 δύναται να εκχωρηθεί,
β. ότι η απαίτηση από την κρατική χρηματοδότηση των ετών 2013-2014 δεν έχει εκχωρηθεί ή ενεχυριασθεί σε τρίτο και
γ. σε περίπτωση που έχει ήδη εκχωρηθεί σε τρίτο, να της γνωστοποιηθεί το ποσό και ο υπέρ ου η εκχώρηση.
Την επιστολή προωθεί το ΝΣΚ στο Υπουργείο Εσωτερικών. Το Υπουργείο Εσωτερικών απάντησε διά του Γενικού Διευθυντή του Τµήµατος Εκλογών, της Γενικής Διεύθυνσης Αναπτυξιακών Προγραµµάτων του Υπουργείου Εσωτερικών, Θεόδωρου Γιαννίτση, τα εξής: “Από τις διατάξεις του Ν. 3023/2002 δεν προβλέπεται έλεγχος των οικονοµικών των κοµµάτων από το Υπουργείο
Εσωτερικών. Η εκ του νόµου συµµετοχή του Υπουργείου Εσωτερικών εξαντλείται στην κατανοµή της ετήσιας οικονοµικής ενίσχυσης ή εκλογικής χρηµατοδότησης στα δικαιούχα πολιτικά κόµµατα. Η τακτική χρηµατοδότηση και οικονοµική ενίσχυση των ετών 2013 και 2014 προς τη ΝΔ θα χορηγηθεί εφόσον συντρέξουν οι τότε νόµιµες προϋποθέσεις». Αυτήν την καταφανώς υπεκφεύγουσα απάντηση η Τράπεζα Αττικής δεν την αξιολόγησε, ως όφειλε, ότι δεν αποτελεί κατ’ ουσίαν απάντηση. Ως συνέπεια, δεν µερίµνησε ώστε να διασφαλίσει τα συµφέροντά της, αφού δεν ερεύνησε περαιτέρω το θέµα. Έτσι, µέχρι σήµερα, σύµφωνα µε την από 28.12.2015 εξώδικη δήλωση – όχλησή της προς τη ΝΔ (σελ. 7) η ΝΔ ουδέν έχει καταβάλλει για αποπληρωμή του δανείου, το ύψος του οποίου έχει φθάσει ήδη στα 2.839.264,65€.
Εδώ αρµόζει µια παρατήρηση:
Το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια των εργασιών της επιτροπής αποκαλύφθηκε ότι ειδικά στην Τράπεζας Αττικής, όπως και στην ΑΤΕ άλλωστε, υπήρχε στενότερη των υπολοίπων τραπεζών σύνδεση των διοικητικών συμβουλίων τους µε το κοµµατικό σύστημα, ασφαλώς διαδραμάτισε ρόλο στην, ευχερέστερη, πιο ανώδυνη παράκαμψη των κανόνων του τραπεζικού δανεισμού όταν επρόκειτο για δανειοδοτήσεις κοµµάτων. Φαινόμενα όπως να µμετακομίζουν στελέχη από τα πολιτικά γραφεία επιφανών υπουργών απ’ ευθείας σε διοικητικές θέσεις της τράπεζας, (περίπτωση Ζευγώλη) δεν
είναι άμοιρα συνεπειών στα θέματα του δανεισμού των κοµµάτων και της «σχετικοποίησης» των κανόνων όταν πρόκειται για δάνεια που αφορούν τα ίδια.
ΙΙ. Νέα Δηµοκρατία.
Πιστοληπτική τακτική:
Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος
Η ΝΔ υπήρξε το πρώτο πολιτικό κόµµα που ζήτησε και έλαβε χρηµατοδότηση (ανοικτό αλληλόχρεο λογαριασµό) από την Αγροτική Τράπεζα, τον Οκτώβριο 2000 (µε υπογραφή Κ. Καραµανλή). Εκχωρήθηκε η κρατική χρηµατοδότηση επί σειρά ετών (έως 2011-2018), ενώ ακολούθησε σειρά διαδοχικών πρόσθετων πράξεων (αυξήσεις ορίου κ.α.). Σήµερα, η οφειλή της ΝΔ ανέρχεται σε 171.167.230,73 € και η πίστωση έχει καταγγελθεί. Επίσης, η ΝΔ οφείλει σήµερα: α) 24.105.609,58 € για παλαιότερο (ήδη καταγγελµένο) δάνειο (Φεβρουάριος 2010) που είχε λάβει από την Τράπεζα Πειραιώς (µε εκχώρηση χρηµατοδότησης 2015) και β) 1.042.139,15 € από ανοικτό αλληλόχρεο λογαριασµό (Μάιος 2011), που έχει ήδη καταγγελθεί.
Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος
Παρά την ιδιαίτερα ελλειµµατική της κατάσταση, η ΝΔ έχει λάβει δάνεια από την ΕΤΕ, µε εκχώρηση της κρατικής χρηµατοδότησης. Η εξόφληση των δανείων αυτών, µετά τη µείωση της επιχορήγησης και την επιδείνωση των οικονοµικών του κόµµατος, θεωρείται ως ιδιαίτερα δυσχερής. Μάλιστα, στις 30-11-2015 η ΕΤΕ απέστειλε στη ΝΔ επιστολή µε την οποία ζητεί την εξόφληση των οφειλών της (σε καθυστέρηση από το Νοέµβριο 2011) από δύο δάνεια µε υπόλοιπο που υπερβαίνει τα 5.000.000 €.
Σηµειώνεται ότι η ΝΔ έχει εκχωρήσει την κρατική της χρηµατοδότηση των ετών 2009 και 2010 στην ΕΤΕ, παρά το ότι την είχε εκχωρήσει ήδη και στην ΑΤΕ (το 2010).
Eurobank Ergasias
Η ΝΔ ζήτησε και έλαβε, στις 19-11-2010, δάνειο ύψους 3.000.000 €, µε εκχώρηση της κρατικής χρηµατοδότησης του 2019. Παρά τις παρατάσεις και τη ρύθµιση της οφειλής σε δόσεις, το 2012, η ΤτΕ έκρινε ότι δεν µπορούσε να αναµένεται οµαλή αποπληρωµή του δανείου. Για τον λόγο αυτό, η Τράπεζα αποφάσισε να εγγράψει πρόβλεψη αποµείωσης στο 10% του υπολοίπου της χρηµατοδότησης στο τέλος του 2011. Σήµερα, η οφειλή της ΝΔ προς την Eurobank ανέρχεται σε 4.746.589,48 €.
Attica Bank
Η ΝΔ έλαβε χρηµατοδότηση για κεφάλαιο κίνησης ύψους 2.000.000 €, µε την υπ’ αριθ. 812/02-11-2011 σύµβαση (µε υπογραφή Αθ. Σκορδά). Προς εξασφάλιση, εκχωρήθηκε η κρατική χρηµατοδότηση των ετών 2013-2014 (που όµως είχαν εκχωρηθεί ήδη στην ΑΤΕ). Σύµφωνα µε τη σχετική έκθεση της ΤτΕ, υπήρχε αρνητική εισήγηση του αρµοδίου τµήµατος της Τράπεζας, που χαρακτήριζε «µη αποδεκτό» τον κίνδυνο. Κατά την ΤτΕ, ήδη από το 2012 θεωρήθηκε αβέβαιη η οµαλή
εξυπηρέτηση του δανείου (λόγω της προηγούµενης εκχώρησης της
χρηµατοδότησης).
Τρέχουσες οφειλές (31.05.2016)
ETE
Ένα δάνειο (20/12/2010) λογιστικό υπόλοιπο: 5.146.042,14 € - υπόλοιπο εκτός
ισολογισµού: 1.361.020,13 € - συνολικό υπόλοιπο: 6.507.062,27 € - ποσό σε
καθυστέρηση άνω των 90 ηµερών: 2.646.042,00 € - ακάλυπτοι κίνδυνοι:
5.146.042,00 € - ύψος προβλέψεων: 5.146.042,00 €.
ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Τρία προϊόντα
Α. Ανοικτός Αλληλόχρεος Λογαριασµός από την ΑΤΕ (10/10/2000) λογιστικό
υπόλοιπο: 111.466.504,13 € - συνολική οφειλή: 171.167.230,73 € - προβλέψεις:
109.670.293,95 € - ακάλυπτος κίνδυνος: 0 € - υπόλοιπο σε καθυστέρηση άνω των
90 ηµερών: 111.466.504,13 €.
Β. Ανοικτός Αλληλόχρεος Λογαριασµός από την Τρ. Πειραιώς (27/5/2011) λογιστικό
υπόλοιπο: 872.467,48 € - συνολική οφειλή: 1.042.139,15 € - προβλέψεις: 872.424,43
€ - ακάλυπτος κίνδυνος: 0 € - υπόλοιπο σε καθυστέρηση άνω των 90 ηµερών:
872.467,48 €.
Γ. Επιχειρηµατικό δάνειο από την Τρ. Πειραιώς (17/2/2010) λογιστικό υπόλοιπο:
19.088.459,72 € - συνολική οφειλή: 24.105.609,58 € - προβλέψεις: 19.088.416,67 € -
ακάλυπτος κίνδυνος: 0 € - υπόλοιπο σε καθυστέρηση άνω των 90 ηµερών:
19.088.459,72 €.
EUROBANK ERGASIAS
Ένα δάνειο (19/11/2010) λογιστικό υπόλοιπο: 3.316.224,13 € - συνολικό υπόλοιπο:
4.976.866,53 € - ακάλυπτοι κίνδυνοι: 4.976.866,53 € - προβλέψεις: 3.316.103,00 € -
υπόλοιπο σε καθυστέρηση άνω των 90 ηµερών: 4.976.866,53 €.
ATTICA BANK
Ένα δάνειο (2/11/2011) λογιστικό υπόλοιπο: 2.389.265,00 € - συνολικό υπόλοιπο:
3.036.931,41 € - ακάλυπτοι κίνδυνοι: 0 € - προβλέψεις: 1.289.264,65 € - υπόλοιπο
σε καθυστέρηση άνω των 90 ηµερών: 2.389.265,00 €.
Ουσιώδης παρατήρηση: H ΝΔ είναι, διαχρονικά, ο λήπτης του σηµαντικότερου
τραπεζικού δανεισµού. Η µείωση της κρατικής χρηµατοδότησης και η επιδείνωση
των οικονοµικών του κόµµατος κατέστησαν την αποπληρωµή των δανείων
προβληµατική. Μάλιστα, στη σχετική Έκθεση ΤτΕ, αναφέρεται ότι η ΝΔ προέβη σε
επανειληµµένη εκχώρηση της κρατικής της χρηµατοδότησης σε περισσότερες
τράπεζες.
Περαιτέρω, όπως σηµειώνεται σε κάτωθι ενότητα, το σύννοµο των δανείων προς
πολιτικά κόµµατα επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι στο σύνολό τους αυτά είχαν
χορηγηθεί µε την ουσιαστική εγγύηση του Δηµοσίου (υπό τη µορφή της κρατικής
χρηµατοδότησης των κοµµάτων).
ΠΗΓΗ: https://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/510129c4-d278-40e7-8009-e77fc230adef/%CE%A0%CE%9F%CE%A1%CE%99%CE%A3%CE%9C%CE%91%20%CE%95%CE%9E%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%A3%CE%A4%CE%99%CE%9A%CE%97%CE%A3%20%CE%94%CE%99%CE%95%CE%A1%CE%95%CE%A5%CE%9D%CE%97%CE%A3%CE%97%20%CE%9D%CE%9F%CE%9C%CE%99%CE%9C%CE%9F%CE%A4%CE%97%CE%A4%CE%91%CE%A3%20%CE%94%CE%91%CE%9D%CE%95%CE%99%CE%9F%CE%94%CE%9F%CE%A4%CE%97%CE%A3%CE%97%CE%A3%20%CE%9A%CE%9F%CE%9C%CE%9C%CE%91%CE%A4%CE%A9%CE%9D%202017.pdf
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ BLOG:
ΤΗΛ 6937248098 - ΕΜΑΙΛ: esy.kallitheasrodou@gmail.com
FACEBOOK:Ε.ΣΥ Καλλιθέας ΡΟΔΟΥ
TWITTER: ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ ΡΟΔΟΥ
INSTAGRAM: esykallitheasrodou
ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ:
https://www.eurovouli.gr
ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ “ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ”
http://politikosforeas.e-sy.gr
ΚΕΝΤΡΙΚΗ Ε.ΣΥ.
http://www.e-sy.gr
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ
ΜΕΤΟΧΕΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ http://trapeza-anatolis.oramaellas.gr
600 ΔΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ http://600dis.oramaellas.gr
50 ΔΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ http://cyprus.oramaellas.gr
ΔΟΜΗΣΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ
http://dimoi.oramaellas.gr
ΠΡΟΣΟΦΟΡΑ ΕΞΑΓΟΡΑΣ ΜΕΤΟΧΩΝ Τ.Χ.Σ.
http://txs.oramaellas.gr
0 Σχόλια